-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48385 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

در آية 6 سورة نمل، لفظ جمال به كار برده شده، ولي در آية هشتم اين سوره كلمة زينت آمده است; اگر هر دو به معناي زيبايي است، اين تغيير لفظ چه معنايي دارد؟

الف ـ جمال: معناي اصلي جمال، عظمت و بزرگي است، نه زيبايي و آراستگي; هم چنين جمله را جمله ميگويند، زيرا نسبت به كلمات پراكنده، عظمت دارد و در عرب به همين مناسبت، به ريسمان ضخيم جمل گفته ميشود; شتر را نيز به خاطر عظمت خلقتش جمل ميگويند.(فروق اللغوية، ابوهلال عسكري، ص 165ـ166، نشر جامعه مدرسين حوزه علمية قم.)

ولي معنايي كه اكنون مورد نظر ما ميباشد اين است كه، جمال چيزي است كه انسان، به سبب آن، برجسته و بلند مرتبه ميشود، خواه اخلاق، افعال و احوال ظاهري باشد و خواه فراواني مال و خاندان باشد; البته گاهي هم به معناي زيبايي به كار ميرود، مانند آن كه وجه جميل را به صورت زيبا معنا ميكنند.(همان، ص 530.) جمال در آيات پنجم و ششم سورة نحل نيز در همين معناي غالبي ـ كه شكوه است ـ به كار رفته است: وَ الاْ ?َنْعَـَمَ خَلَقَهَا لَكُمْ فِيهَا دِفْءٌ وَ مَنَـَفِعُ وَمِنْهَا تَأْكُلُون # وَ لَكُمْ فِيهَا جَمَالٌ حِينَ تُرِيحُونَ وَ حِينَ تَسْرَحُونَ ;(نحل،5ـ6) و چهارپايان را آفريد در حالي كه در آنها، براي شما وسيلة پوشش و منافع ديگري است; و از گوشت آنها ميخوريد و در آنها براي شما شكوه است، به هنگامي كه آنها را به استراحتگاهشان باز ميگردانيد، و هنگامي كه ]صبحگاهان[ به صحرا ميفرستيد.

در قرآن كريم اين ماده در معاني صبر و هجر و مانند اينها كه از احوال انسانند و به انسان شكوه و عظمت ميدهند، نيز به كار رفته است: فَاصْبِرْ صَبْرًا جَمِيلاً ;(معارج،5) پس صبر جميل پيشه كن.

ب ـ زينت: زينت به معناي آراستگي است و زينت در انسان به چيزهايي گفته ميشود كه وجود آنها سبب عار و ننگ او نباشد; يعني چيزهايي كه با احوال دنيوي و اخروي انسان تناسب دارد; خواه در نفس و روان انسان به كار رود، مانند علم و اعتقادات حق كه باعث زينت معنوي انسان هستند، و خواه در بدن و يا چيزهايي خارجي مانند مال و منال و آسمان و...(مفردات الفاظ قرآن، راغب اصفهاني، ص 389، نشر دارالقلم، دمشق.)

در آيه هشتم سورة نحل، چون سخن از سوار بر مركب شدن و استفادههايي از اين قبيل است، و اينها به انسان آراستگي ميبخشند، كلمة زينت به كار برده شد، زيرا در اينجا مقصود، توجه به عظمت خلقت و شكوه آنها نيست، بلكه مقصود، فعل انسان است كه در رابطه با آنها مطرح است: وَ الْخَيْلَ وَ الْبِغَالَ وَالْحَمِيرَ لِتَرْكَبُوهَا وَ زِينَةً وَ يَخْلُقُ مَا لاَتَعْلَمُونَ ;(نحل،8) ]هم چنين[ اسبها و استرها و الاغها را آفريد تا بر آنها سوار شويد و زينت شما باشد، و چيزهايي ميآفريند كه نميدانيد.

قرآن كريم، زينت را در آراستگي قلوب به وسيلة ايمان(حجرات،7)، اعمال به وسيلة شيطان(انفال،48)، آسمان به وسيلة ستارگان و... به كار برده است.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.